Menu

poprawnaarabska

blog o prawie dla nie-prawników

10 zasad poprawnego pieszego

poprawnaarabska.pl

zebracrossing237133_1280

Przygotowałam dla was ściągę, jak poprawnie poruszać się po drodze. Warto znać te zasady, by nie być zagrożeniem dla siebie i innych. Przestrzeganie poniższych reguł zabezpieczy również wasz portfel, bo z ich złamanie grożą mandaty od 50 do 100 zł.

10 ZASAD POPRAWNEGO PIESZEGO

zasada 1:

Poprawny pieszy zawsze przechodzi przez jezdnię po przejściu dla pieszych,

zasada 2:
Poprawny pieszy nigdy nie wchodzi na jezdnię bezpośerdnio pod jadący pojazd,

zasada 3:
Poprawny pieszy nigdy nie przechodzi przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi,

zasada 4:
Poprawny pieszy, przechodząc przez jezdnię, nigdy nie zwalnianie kroku i nie zatrzymuje się bez potrzeby,

zasada 5:
Poprawny pieszy nigdy nie przebiega przez jezdnię,

zasada 6:
Poprawny pieszy nigdy nie chodzi po torowisku,

zasada 7:
Poprawny pieszy zawsze chodzi po chodniku, a gdy go nie ma poboczem jezdni,

zasada 8:
Poprawni piesi, idąc po jezdni, zawsze poruszają się jeden za drugim,

zasada 9:
Poprawny pieszy zawsze idzie po lewej stronie drogi,

zasada 10:
Poprawny pieszy, poruszając się drogą po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, zawsze używania elementów odblaskowych.

Komentarze (13)

Dodaj komentarz
  • Gość: [Tantrum] *.smgr.pl

    "Poprawny pieszy zawsze przechodzi przez jezdnię po przejściu dla pieszych"

    Poprawny pieszy ma prawo przechodzić poza przejściem dla pieszych, jeśli przejście znajduje się ponad 100m dalej; może przechodzić także na skrzyżowaniu nawet, jeśli nie ma tam wyznaczonego przejścia.

  • Gość: [Na_pewno?] *.threembb.co.uk

    1. Co ma zrobić poprawny pieszy gdy chce przejść przez jezdnię a najbliższe przejście dla pieszych znajduje się w odległości 20 km od pieszego?
    3. Co ma zrobić poprawny pieszy gdy przejście dla pieszych znajduje się w miejscu o ograniczonej widoczności drogi?
    Znam przypadek z mojego miasta gdy przejście umieszczone na wzniesieniu skąd był doskonały widok w obie strony urzędnicy przesunęli o kilkanaście metrów
    poniżej wzniesienia, gdzie została ograniczona widoczność w jedną stronę. Nastąpił wypadek śmiertelny, po czym znowu przesunięto przejście w poprzednie miejsce.
    Oczywiście nikogo z urzędników nie ukarano.
    4 i 5. Czasami trzeba to zrobić aby uratować życie, gdy kierowca nie zatrzymuje się przed przejściem
    8. To nieprawda. Prawo o ruchu drogowym dopuszcza poruszanie się w kolumnach (art 12)
    9. To nieprawda. W krajach o ruchu lewostronnym idzie inaczej.

  • Gość: [Tantrum] *.smgr.pl

    "Poprawny pieszy zawsze chodzi po chodniku, a gdy go nie ma poboczem jezdni"

    Poprawny pieszy ma pełne prawo chodzić po drodze dla rowerów i pieszych, a także w obszarze zamieszkania (droga oznaczona znakiem D-40), gdzie może iść w dowolnym miejscu drogi, gdy nie ma chodnika.

  • mpo88

    Brawo Tantrum, rozłożyłeś artykuł na łopatki.

    I co wy na to, redaktorku?

  • Gość: [czerwoniak] *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Ja spowalniam krok tylko wtedy, gdy przepuszcza mnie radiowóz.

  • Gość: [P.] 12.7.204.*

    Poprawny pieszy, będąc w stanie znacznego upojenia alkoholowego, bierze taksowke albo uber, i przestaje być pieszym.

  • Gość: [jarsons70] *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Oprócz pieszego na drodze może być jeszcze kulturalny i rozsądny człowiek, który nawet na drodze, po której pieszemu wolno chodzić w dowolnym miejscu, umożliwi ruch innym i sam będzie zachowywać się bezpiecznie (czyli będzie szedł lewą stroną, żeby widzieć co się dzieje i móc odpowiednio zareagować, gdyby działo się coś niebezpiecznego - np. kierowca/ rowerzysta dostał ataku serca i pojazd jedzie w pieszego, itp...). Rozsądny człowiek zapewne zdąży uskoczyć, a nierozsądny dostanie się pod koła, oczywiście mając rację i pierwszeństwo.

  • Gość: [Cnd] *.schokomil.ch

    W cywilizowanym świecie przechodzenie poza przejściami dla pieszych jest normą. Nie ma znaczenia czy ma to miejsce 20, 50, czy 99 metrów od przejścia. Ma znaczenie czy jest to bezpieczne. A że kierowcy wiedzą że piesi mogą przechodzić w różnych miejscach, że to kierowcy są karani za wykroczenia przeci pieszym, a nie piesi za to że chcą przejść przez ulicę, że infrastruktura jest bezpieczna (np. nie zachęca kierowców do szybkiej jazdy), że w razie potrącenia to kierowca ma większe problemy prawne (nie ma idiotów twierdzących że babcia wtargnęła pod samochód), to przechodzenie przez jezdnię jest bezpieczne.
    Widać że ta ściąga jest przygotowana przez homo sovieticusa i dla homo sovieticusów. Może kiedyś się to zmieni...

  • Gość: [KierowcaRowerzystaPieszy] *.core.icm.edu.pl

    Regularnie przechodzę na czerwonym i poza przejściami dla pieszych. Od kiedy wróciłem do PL jest to może "niepoprawne", ale mieszkając w UK było to normalne i bezpieczne. Zresztą gdy odwiedzam UK, Niemcy, Włochy, Norwegię, czy Francję to przechodzę "niepoprawnie" - jak miejscowi.

    Jak słusznie zauważył Na_pewno? czasem zatrzymanie się w połowie przejścia ratuje życie. Na kilkupasmowych jezdniach (których tak dużo w polskich miastach, a zwłaszcza w Warszawie) normą są kierowcy nieprzepuszczający pieszych, mimo że ci są już na przejściu (zazwyczaj przepuszczani przez innego kierowcę).
    Czasem przebiegnięcie, gdy pędzi na ciebie samochód, ratuje życie.

    To że w Polsce wśród zabitych pieszych jest nadreprezentacja osób starszych (dzieci zresztą też), to właśnie efekt ich mniejszej sprawności w ucieczce, no i mniejszej orientacji w otoczeniu. No ale u nas prawo zrzuca więcej obowiązków na pieszych, a pobłaża kierowcom, mimo że ci pierwsi często są dziećmi, czy osobami starszymi, a ci drudzy zdają odpowiednie egzaminy i operują ciężkim przedmiotem osiągającym duże prędkości - potencjalnym narzędziem morderstwa.

  • poprawnaarabska.pl

    W odpowiedzi na komentarze postanowiłam dodać 11 zasadę: POPRAWNY PIESZY ZAWSZE ZACHOWUJE ZDROWY ROZSĄDEK! :-)

    Odnosząc się krótko do tego co napisaliście pod wpisem.

    1. Ulubionym sformułowaniem prawników jest zwrot "co do zasady". Prawo bowiem składa się z zasad i wyjątków od zasad. Przy czym wyjątków jest więcej. Zamierzenie użyłam zwrotu ZAWSZE w większości opisanych przeze mnie zasad, po to żebyście je zapamiętali i poruszając się po drogach, dla własnego bezpieczeństwa podchodzili do nich kategorycznie.

    2. Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca rowerowi.

    3. W Polsce pieszy idący po poboczu lub jezdni jest obowiązany iść lewą stroną drogi.

    4.Piesi idący jezdnią są obowiązani iść jeden za drugim. Na drodze o małym ruchu, w warunkach dobrej widoczności, dwóch pieszych może iść obok siebie.

    5.W strefie zamieszkania pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem. Nie musi chodzić po chodniku. Może iść lewą lub prawą strona drogi. Może chodzić po drodze dla rowerów i teoretycznie można twierdzić, że ma pierwszeństwo przed rowerami (radzę jednak tego nie sprawdzać). Nie musi po zmierzchu używać elementów odblaskowych. Jednak moim zdaniem nawet w tej strefie rozsądniej jest poruszać się chodnikiem, lewą stroną itd. W razie bliskiego spotkania z samochodem, który niekoniecznie może być świadom waszych praw, to że mogliście iść środkiem drogi, a nawet tyłem i z zamkniętymi oczami nie będzie zbytnią pociechą podczas ewentualnej rehabilitacji :-). To samo dotyczy spotkania z rowerzystą, który może się okazać niemniej groźny niż samochód, szczególnie dla waszych dzieci i psów.

    6. W moim wpisie nie poruszałam tematu poruszania się w kolumnie, ale skoro jest taka potrzeba, to proszę:
    - Kolumna pieszych to zorganizowana grupa pieszych prowadzona przez kierownika lub dowódcę.
    - Kolumna może się poruszać tylko prawą stroną jezdni.
    - Liczba pieszych idących jezdnią w kolumnie obok siebie nie może przekraczać 4, a w kolumnie wojskowej - 6, pod warunkiem że kolumna nie zajmuje więcej niż połowy szerokości jezdni.
    -Długość kolumny pieszych nie może przekraczać 50 m. Odległość między kolumnami nie może być mniejsza niż 100 m.
    - Jeżeli przemarsz kolumny pieszych odbywa się w warunkach niedostatecznej widoczności kolumna powinna być oświetlona przy pomocy latarek widocznych z odległości 150 m - z przodu biała, z tyłu czerwona
    - Zabrania się:
    1) ruchu po jezdni kolumny pieszych w czasie mgły; zakaz ten nie dotyczy kolumny wojskowej lub policyjnej;
    2) ruchu po jezdni kolumny pieszych w wieku do 10 lat w warunkach niedostatecznej widoczności;
    3) prowadzenia po jezdni kolumny pieszych przez osobę w wieku poniżej 18 lat.
    Inaczej ustalono zasady poruszania się kolumn złożonych z dzieci do lat 10. Jeżeli was to interesuje, dajcie znać, to dopisze i te zasady.

    7.Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych i przez skrzyżowanie (w odległości 100 m od niego), o jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Podczas takiego przejścia pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni. Ale już na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po której kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych. Zatem zasadą jest przejście dla pieszych. Wyjątkiem, po spełnieniu powyżej opisanych warunków, przechodzenie w pobliżu przejścia. Moja rada: wybierajcie przejścia dla pieszych. dlaczego? Ponieważ jest to bezpieczniejsze!

  • poprawnaarabska.pl

    Jeszcze jedno:
    8. Ustawodawca zabronił kategorycznie i bez żadnych wyjątków:

    1) wchodzenia na jezdnię:
    a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
    b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
    2) przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
    3) zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
    4) przebiegania przez jezdnię;
    5) chodzenia po torowisku;
    6) wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
    7) przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.

  • poprawnaarabska.pl

    I jeszcze jedno:

    Bardzo mi się podoba określenie REDAKTOREK ;-)

    Pozdrawiam i życzę bezpieczeństwa na drodze!

  • Gość 194.242.62.*

    POPRAWNY PIESZY
    korzysta z lewej strony drogi, jeśli nie ma chodnika,

    gdy nie ma chodnika, ani poboczy, pieszy może iść jezdnią jak najbliżej jej krawędzi i ustępować miejsca nadjeżdżającym pojazdom.

Dodaj komentarz

© poprawnaarabska
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci